Seuran historia

Puhti ry on perustettu 1910. Se toimi alussa yleisseurana, jonka päälajeina oli pesäpallo ja lentopallo. Pesäpallossa Puhti nousi ensimmäisen kerran SM-sarjaan vuonna 1945. Se oli yhden kauden visiitti. Vuonna 1948 Puhti nousi uudestaan ja oli SM-sarjassa aina vuoteen 1956, jolloin se putosi sarjasta. Sen jälkeen pelattiin toiseksi korkeimmalla sarjatasolla 1990 luvulle asti, niin miehissä kuin naisissa ja yleensä sarjan kärkipäässä, mutta rutistusta ei löytynyt tarpeeksi nousta takaisin SM-sarjaan. Tällä hetkellä Puhti on keskittynyt tyttö- ja naispesäpalloon ja erityisesti panostetaan junioritoimintaan.

Jääkiekon Puhti toi Kuusankoskelle vuonna 1948. Kuusankoski oli ensimmäinen paikkakunta Pohjois-Kymenlaaksossa, missä sitä harrastettiin. Vuosina 1953 - 1954 Puhti pelasi toiseksi ylimmällä sarjatasolla eli suomisarjaa (nykyinen mestis). Vielä vuoden 1980 alkupuolella oli junioritoiminta vireää, mutta se kuihtui, kun ei saatu tekojäätä paikkakunnalle. Jääkiekko Puhdissa jatkui kuitenkin edustustasolla, pelattiin luonnonjäillä IV ja III divisioonaa aina vuoteen 1998. Tuolloin pitkäaikainen unelma täyttyi, Kuusankoskelle rakennettiin jäähalli. Puhdin jääkiekossa alkoi uusi ajanjakso. kaudella 2004-2005 seurassa toimi 10 joukkuetta luistelukoulusta C-junnuihin sekä tyttökiekko-joukkue. Nykyisin Puhdissa pelataan lähinnä harrastekiekkoa.

Lentopallossa naiset aloittivat 1960 luvun puolella ja he nousivat aika nopeasti suomisarjaan ja siitä myöhemmin perustettuun I-sarjaan. Siellä he pelasivat useamman vuoden ja pääsivät karsimaan mestaruussarjaan parikin kertaa. Lentopallotoimintaa ei nykyisin seurassa ole.

Puhti perusti yhdessä Kouvolan Kiekko -65 ry:n kanssa Pohjois-Kymen Liikuntayhdistys ry:n (Pokli) vuonna 2005. Näin päätettiin voimavarat yhdistämällä tarjota alueen lapsille ja nuorille parhaat mahdolliset eväät viihtyä hyvien liikunnallisten harrastusten parissa.